Resan till St Petersburg.

alladeltagare

Denna morgon gick vi upp ”mitt i natten” för att 06 55 gick flyget via Kastrup. Vi var 38 glada, förväntansfulla vänner förutom Lena Persson, vår duktiga reseledare, som reste.

KL.14 35 var vi i St Petersburg och genomgick en rejäl visitation i tullen innan vi kunde möta vårt eminenta, svensktalande ryska guide Laila. Hon tog oss till bussen med Alexander vid ratten och sedan fick vi en överblick över den enormt stora staden St Petersburg med 5 miljoner invånare och en trafik som bestod av stora, moderna bilar och mindre, gamla bilar. Men trafiken flöt fram genom slingrande bilar och bussar. Aldrig eller sällan visade någon riktningsvisaren! Men det gick bra ändå, alla visade hänsyn och körde inte så fort.

Staden tudelas av Stora och Lilla Neva. Även om kanaler och floder slingrar sig genom staden är gatorna lagda i ett rutmönster med Nevskij Prospekt ( ca 70 km lång) i mitten och med vackra torg och parker vid större vägkorsningar.

1991 fick staden heta St Petersburg … tidigare hette den Leningrad som ni vet.

Efter denna stadsrundtur, där är vi såg en mängd palats, statyer mm, var det dags att checka in på Hotel Moskva. Oj, så stort det var. Vi hade 312 steg till vårt rum….vi gick o gick o gick och trodde att vi ”snart var i Moskva”!!! Rummen var OK med badrum, rent och fint men ingen lyx precis.

På kvällen var det middag på hotellet. Vi fick alla ett glas vodka till maten ( vad annars ?) Det var buffé och det var ganska gott.

Andra dagen åkte vi till Eremitaget och Vinterpalatset ( 1721-1725) i rosa och vitt. Mängder av turister från all världens hörn ville se detsamma som vi. Först kom vi upp i den praktfulla Jordantrappan. Allt var bedövande vackert….guld överallt. På första våningen kom vi in i ett förgyllt rum med 30 ljuskronor. 24 karats bladguld användes till att förgylla allt, 9 kg om jag inte hörde fel, och golven bestod av intarsia… mosaik. I ett rum var det samma mönster i golvet som i taket. I Stora Salen kunde 5000 personer dansa! Det var palatsets största rum.

jordantrappan

Där fanns den berömda Påfågelsklockan,en gåva från Potemkin till Katarina den Stora, tillverkad av James Fox 1772. Varje heltimme brer påfågeln ut sina vingar och en tupp, en uggla och några svampar rör på sig. Eremitaget är enormt stort och vi gick genom den ena salen efter den andra, med och utan guldutsmyckningar, en del med jättestora krukor i malakit och lapis lasuli, var man ganska mör.

Andra våningen inrymde samlingar av 1800 – och 1900 talskonst. Tavlorna kom från privata samlingar som exproprierades efter revolutionen 1917. Där fanns jättestora urnor i malakit och lapis lazuli! De som orkade gå upp för trappan och se all denna konst sa, att de aldrig sett så mycket fin konst….Michelangelo, Rembrandt, Renoir, Monet, van Gogh, Picasso, Matisse m fl finns representerade här.

1913 , i tronsalen , var den sista stora festen för släkten Romanov.

Delar av Vinterpalaset blev skadat under kriget 1941. Man gömde alla värdeföremål i källaren, så att skatterna överlevde kriget..

Efter detta fantastiska palats åkte vi till Isakkatedralen, som kröns av en ofantligt förgylld kupol. I mitten av den stora kupolen i katedralen, som är i storlek den fjärde största i Europa, är en fredsduva. I denna katedral såg vi också stora tavlor av mosaik.

På kvällen åkte vi till Filarmonien. I den stora konsertsalen hörde vi först Chopins pianokonsert , spelade av en ung flicka i frack. Efter pausen var det filmmusik från filmen ”The Piano”!!!

Det ligger på ett område om ca 600 hektar vid Finska Viken. Mästerverket är Stora Kaskaden : 64 fontäner, 142 vattenstrålar och 37 guldstatyer. En allegori om Peters seger över svenskarna….Simson bänder upp käkarna på ett lejon! Allt i guld !

simson-och-lejonet

På ett ställe kunde man springa över stenar…men trampade man på ”fel” stenar strålade vatten på den som sprang. Man får vatten från 40 km ledningar utan en enda pump! Vilken ingenjörsbedrift !

Inne i palatset var det otroligt vackert i dussintals med rum med guldförgyllda pelare och massor av ljuskronor. Och vilken konst på väggarna !

Efter detta, i strålande sol, åkte vi till Peter-Paul fästningen. Men då var vi lite trötta. Det var långt att gå. Men väl därinne fick vi se den fantastiska katedralen med otroliga ljuskronor. Prinsessan Dagmar, dotter till Christian IX, gifte sig sedan med tsar Peter III, har sin kista här. Den mördade tsarfamiljen ligger begravda här, förflyttade för ett par år sedan !

På kvällen gick vi till Teatertorget och Mariinskij-teatern i mintgrönt. Interiören var i blått, guld och vitt. Där såg vi Nötknäpparen, en mycket påkostad föreställning. Baletten var säkerligen Diaghilews, som var en stor koreograf på 1900 – talets början.Vi satt på stolar på parketten….. lite trångt var det!!! I Mariiskij- teatern finns också ett konservatorium grundat av pianisten Artur Rubinstein.

notknapparen-mariinsky-teatern

Efter föreställningen gick vi för att äta middag på Back Stage. Denna mysiga restaurang låg alldeles intill teatern och där åt många skådespelare och dansare efter en föreställning. Vi fick väldigt god mat där bl a lammstek.

Sista dagen åkte vi till Ryska Museet, som har en stor samling ikoner och rysk konst. Vi gick genom detta men då var vi verkligen trötta. Vi hade sett så mycket att det stod oss upp i halsen. Men icke förty….vi gick genom en park och till Grand hotell och åt riktigt god mat och drack gott ute i solskenet.

Vi samlade in pengar till våra guider Laila och Olga och till vår fantastiska busschaufför Alexander, som körde oss hela tiden så lugnt och fint. De blev oerhört glada över detta. Deras månadslöner är inte så stora.

Innan vi åkte till Ryska Museet packade vi allt så bussen kunde köra oss till flygplatsen…. denna gång över vår huvudstad och sedan hem till Göteborg.

Vi har bara sett en bråkdel av alla palats som finns i St Petersburg. Gatorna är ”kantade” med olika stora palats. Inte underligt att människor gjorde revolution mot all denna lyx. De hade ju inte ens bröd för dagen.

Men det en fantastisk resa som vi inte vill vara utan.