Richard Strauss och Till Eulenspiegel

Till Eulenspiegel sägs ha levat på 1300-talet. Han finns i många avbildningar, här dels ett träsnitt från ca 1520 och dels som skulptur från 1950 i staden Mölln av Karl-Heinz Goedtke. Foto Hans Weingartz.

Till Eulenspiegel sägs ha levat på 1300-talet. Han finns i många avbildningar, här dels ett träsnitt från ca 1520 och dels som skulptur från 1950 i staden Mölln av Karl-Heinz Goedtke. Foto Hans Weingartz.

Fredag och lördag 4 och 5 mars spelar Symfonikerna under Brett Dean bland annat Till Eulenspiegel av Rickard Strauss. Här följer en enkel guide genom Till Eulenspiegels musikaliska spratt.

Legenden om Till Eulenspiegel går tillbaka till medeltiden. Till (hans förnamn) har antagligen aldrig existerat, men han har en gravsten i staden Mölln (nära Lübeck). Enligt legenden var Till Eulenspiegel en kanalje som utsatte folk för grova skämt.

Richard Strauss
Som 10-åring hörde Richard Strauss (1864–1949) Wagners Lohengrin och Tannhäuser. Operorna gjorde stort intryck på honom men förbjöds av sin musikaliskt konservative far att studera dem närmre. Tidigt hade Richard Strauss som mål att bli en framstående operakompositör men hans första opera Guntram blev ett fiasako.

Richard Strauss. Bilden togs när han var i 20-årsåldern,  bara några år innan han skrev Guntram.

Richard Strauss. Bilden togs när han var i 20-årsåldern, bara några år innan han skrev Guntram.


Svårspelat och temperamentfullt
Strauss musik var ansågs vara svår både att spela och sjunga och det ställde till det för honom när Guntram skulle repeteras. Orkestern vägrade att spela. Tenoren kunde inte sin roll, tappade rösten och blev avbruten gång på gång av Strauss som rättade och instruerade. Den unga sopranen Pauline de Ahna, som var beryktad för att vara hetlevrad, pratsjuk, excentrisk och frispråkig, blev däremot inte avbruten. Hon sjöng på men avbröt sig till slut och frågade ilsket varför Strauss inte avbröt henne.

– Men fröken, ni kan ert parti, svarade Strauss.

– Men jag VILL bli avbruten, skrek hon, kastade sina noter i scengolvet så att de for ned bland andraviolinerna och rusade ut från repetitionen.

Strauss sprang efter och vad som lät som ett våldsamt gräl hördes in till scenen. Orkestern tog under tiden ställning för Strauss och när denne kom tillbaka meddelade musikerna att de vägrade att spela mera tillsammans med sopranen.

– Det var tråkigt, svarade Strauss, för jag har just förlovat mig med Fräulein de Ahna.
.

Busen Till Eulenspiegel
Efter Guntraman började Strauss leka med tanken att göra en ny opera på temat Till Eulenspiegel. Till var tänkt att bli Strauss alter ego och i operan skulle han kunna gyckla med sina belackare. Han övergav dock denna tanke.

Idén transformerades istället till ett orkesterstycke, som komponerades under vintern 1894/95 och gavs den massiva titeln Till Eulenspiegels lustige Streiche nach alter Schelmenweise in Rondeauform für grosses Orchester gesetzt. Verket uruppfördes under Wüllner i Köln hösten -95.

Musiken är programmatisk, men Strauss talade inte om exakt vad den illustrerar. Han ville att publiken skulle lyssna på musiken utan att vara bunden till något program. I ett brev till kollegan Franz Wüllner skrev Strauss bland annat att det vore omöjligt att beskriva allt som finns i partituret med ord, det vore löjligt och skulle väcka anstöt hos somliga. Det var bättre, menade Strauss, att låta publiken själv knäcka nöten med skalkens upptåg.

Det var först långt senare som Strauss gick med på att punkt för punkt beskriva vad som händer. I förorden till senare utgivna partitur finns numera beskrivningar som innehåller ett drygt tjugotal rubriker.

Episoder i Till Eulenspiegel
Musiken i Till Eulenspiegel har två huvudmotiv. Båda representerar Till och presenteras redan i början.

Det första temat kommer i den korta inledningen och (med Strauss senare beskrivning) har rubriken ”Det var en gång”.
tema-11

Det andra temat inleder den egentliga berättelsen och är Tills huvudmotiv. Första gången spelas det i hornen, symbolinstrument för hjältefigurer.
tema-21

Det tematiska materialet Strauss använder är begränsat med utnyttjas på ett finurligt sätt och ibland med närmast grafisk tydlighet.

I den första eskapaden rider Till i galopp rakt genom marknaden och marknadsmadammerna och skapar ett vilt tumult.

Han möter vackra unga dameroch talar belevat med dem. Här är melodin svepande lyrisk men ett par gånger sticker ett fragment av Tills tema (2) fram med bara några toner men avbryts snabbt av den bredare friarmelodin. Till är nära att avslöja sig men kommer på sig i sista ögonblicket.

Han friar men får korgen och blir rasande. Till svär att hämnas på allt och alla. Musiken blir våldsam och Tills tema spelas baklänges.

Därpå driver Till med kloka män och ställer omöjliga frågor. Vi hör deras mumlande svar i fagotterna i form av en fuga på Tills tema.

Efter detta försvinner Till från platsen och på säkert avstånd räcker han lång näsa.

Sedan följer ett längre och behagligt avsnitt – allt går Tills väg. Han är nöjd med sig själv, livet är perfekt. Men säg den lycka som varar beständigt.

På ett ögonblick rasar allt. Plötsligt grips Till och släpas inför domstol. Samhället har fått nog av Till Eulenspiegel! Domare och åklagare talar tungt och hotfullt – vi hör det i brasset, virveltrumman och pukorna. Men Till svarar med att obekymrat vissla för sig själv. Men nu är det för sent. Domstolen är omedgörlig och domen faller: döden!

Till hängs och luften går ur honom i en sista suck illustrerad i klarinetten. Till Eulenspiegel är död.

En epilog som påminner om prologen ”Det var en gång” avslutar historien och musiken. Berättelsen knyts ihop; så var det en gång för länge sedan, på sagornas tid. I de sista takterna kommer Tills tema tillbaka.

Kenneth M Linton

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s