Möte med Brett Dean

Brett Dean i Konserthusets dirigentloge. Han gillar Göteborgssymfonikernas inställning till nyskriven musik. Foto: Kenneth M Linton.

Brett Dean i Konserthusets dirigentloge. Han gillar Göteborgssymfonikernas inställning till nyskriven musik. Foto: Kenneth M Linton.

– Jag ser mig i första hand som kompositör och därefter uppträdande artist (performer), vare sig det är som dirigent eller violaspelare, säger Maestro Brett Dean. Det är en avslappnad och tillmötesgående gentleman som tar emot mig i dirigentlogen efter första dagens repetitioner.

Denna vecka får Göteborgspubliken möta honom i alla tre rollerna när han dirigerar Richard Strauss, är solist i tillsammans med med Marja Inkinen i Mozart och och dirigent i sin egen Beggars and Angels.

Komponerandet är det väsentligaste i hans musikskapande. Han är ofta spelad och har haft stora framgångar med sin musik. Han har varit i Göteborg en gång tidigare. Det var 1991 tillsammans med Berlinerfilharmonikerna och Barenboim.

Att vara en internationellt efterfrågad dirigent eller solist innebär många resdagar, men det är något som Brett Dean undviker. Komponerandet är viktigt och måste få ordentligt med tid. Han verkar närmast medlidande när han talar om dirigenter som inte kan vara på ett ställe ens tre månader om året.

Brett Dean och hans hustru, målaren Heather Betts, bor sex månader om året i Europa (Berlin) och sex månader i Australien. Samtalet gled in på olika aspekter av resande, skillnaden mellan att resa i jobbet och resa som turist. Dean reser hellre i jobbet, att bo och arbeta på en plats ger mera känsla för ortens puls, atmosfär och människor. Turisten upplever platser på ett mer artificiellt sätt – måste se det, titta på detta, guidas hit och dit.

Komponerandet ett uttryck för samhällengagemang
– Andra människor skriver insändare eller talar med någon politiker på gatan. Jag skriver musik. När jag ser eller läser om något som engagerar mig uttrycker jag det i komponerande. Det betyder inte att musiken är programmatisk, men det finns en känsla i den.

2001 komponerade han stråkkvartetten Eclipse. Då hade det norska lastfartyget Tamper plockat upp ett antal vinddrivna flyktingar i en liten båt på väg till Australien. Flyktingarna kom från Afganistan där ”vi hade försökt bomba dem tillbaka till stenåldern”, som Brett Dean uttryckte det. Det går inte att missta sig på hans upprördhet. Den Australiska regeringen vägrade Tamper tillstånd att gå in i någon australisk hamn och det slutade med att den gick vidare till Nya Zeeland.

– Jag blev arg och Eclipse utvecklades ur denna känsla, säger Brett Dean.

För några år sedan skrev Brett Dean en svit som heter Epitaph. Den består av fem stycken som vart och ett porträtterar en person i hans närhet och som då nyligen hade avlidit. Ett annat stycke, Ariel, inspirerades av en amerikansk kvinna vars dotter dött i AIDS efter en smittad blodtransfusion på 80-talet. Modern, Elisabeth Glaser, blev en uppmärksammad talesperson för AIDS-drabbade.

Brett Dean dirigerar Göteborgs Symfoniker under första dagens repetition. Foto: Måns Pär Fogelberg/Göteborgs Symfoniker.

Brett Dean dirigerar Göteborgs Symfoniker under första dagens repetition. Foto: Måns Pär Fogelberg/Göteborgs Symfoniker.

Vad tycker Maestro Dean om Göteborgs Symfoniker?
– Jag har hört så mycket om orkestern. Den är välrenommerad och vad tyskarna kallar ”ein Geheimtip” (ungefär stalltips). Orkestern är väldigt öppen för ny musik och det träffar man inte på över allt! Vad jag verkligen märker som kompositör är att den inte låter sig avskräckas av något nytt utan verkligen tar det till sig! Orkestern har en slags hälsosam attityd till ny musik.

Och nu framför orkestern alltså ett nytt verk av Brett Dean, Beggars and Angels. Vad han har att säga om kompositionen framgår av ett nytt Youtubeklipp från Göteborgs Symfoniker.

Kenneth M Linton

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s