Hyllad Blomstedt-konsert med klassisk orkesteruppställning

Herbert Blomstedt repeterar Dvorák med Göteborgs Symfoniker. Foto: Måns Pär Fogelberg, GSO

Herbert Blomstedt repeterar Dvorák med Göteborgs Symfoniker. Foto: Måns Pär Fogelberg, GSO

Veckans konsert med Herbert Blomstedt som dirigent, cellisten Truls Mørk och verk av Hindemith, Sjostakovitj och Dvorák var en av säsongens absoluta höjdpunkter. Blomstedt och Symfonikerna bjöd fantastiska tolkningar av alla tre verken.

Truls Mørk gjorde ett strålande framförande av Sjostakovitjs första cellokonsert där Lisa Fords hornspel hjälpte att lyfta musiken utöver det vanliga. Cellokonserten kunde lätt blivit kvällens höjdpunkt, men överträffades i mina öron av Dvoráks sjunde symfoni.

Första gången jag hörde den var på 60-talet när Zubin Metha dirigerade symfonin i orkesterföreningen. Musiken gick rätt in i mig och har sedan dess varit en ständig följeslagare. Tredje satsen är något som jag gärna återkommer till. Tempot är 6/4, något som i många tolkningar ofta får karaktär av wienervals.

Men Maestro Blomstedt gjorde något nytt, något annat. Det blev en friskhet och lätthet som gav den en ny karaktär. Hela symfonin präglades av genomlyst klarhet och blev en ny upplevelse.

Konserten fick fem fyrar i GP. Läs Magnus Haglunds recension här.

Klassisk orkesteruppställning
Orkestern hade den klassiska uppställningen. Kontrabasarna stod längst till vänster, första fiolerna satt på sina vanliga platser men andraviolinerna satt till höger. I samband med överlämnandet av The Blomstedt Collection till Göteborgs Universitetsbibliotek fick jag tillfälle att fråga honom varför.

Detta är den klassiska orkesteruppställningen. Det var också den vanliga fram till 1950-talet, berättade Maestro Blomstedt och fortsatte: det var Dvoráks, Hindemiths och Sjostakovitjs uppställningar. Det var också den uppställning som Mahler skrev för. Den stereofoniska effekten uppfanns inte av grammofonindustrin på 50-talet. Tvärt om, Mahler och andra kompositörer visste att utnyttja de olika stämmornas placering i en orkester för att uppnå rumsliga ljudeffekter.

– I alla symfonierna har Mahler på många ställen exakt samma notbild i första och andra fiolerna med olika dynamik. Om första fiolerna börjar i fortissimo och minskar till piano under det att andra fiolerna spelar samma sak men med börjar i piano och ökar till fortissimo så glider ljudbilden från vänster till höger.

Partituren är skrivna för denna uppställning och det blir helt fel när man spelar till exempel Mahler med en orkesteruppställning med violin 1 och 2 bredvid varandra.

Leopold Stokowski med Philadelphiaorkestern 1916 vid det första amerikanska uppförandet av Mahlers åttonde symfoni. Orkesteruppställningen är den klassiska med kontrabasarna till vänster och första och andra fiolerna på var sida om dirigentpulten.

Leopold Stokowski med Philadelphiaorkestern 1916 vid det första amerikanska uppförandet av Mahlers åttonde symfoni. Orkesteruppställningen är den klassiska med kontrabasarna till vänster och första och andra fiolerna på var sida om dirigentpulten.

Mikrofonteknik och Stokowski
Varifrån kommer då den uppställning som vi nu betraktar som vanlig? Den introducerades av Leopold Stokowski efter andra världskriget. Mikrofontekniken hade förbättrats och på skivinspelningar och radiosändningar avslöjade diskrepanser mellan första och andra violinerna obarmhärtigt.

Stokowski löste problemet genom att placera violinstämmorna bredvid varandra. Amerikanska orkestrar tog snart efter, men det dröjde lite längre innan uppställningen vann intåg i Europa. Men till slut följde man efter på många håll även här.

Några var envisa och höll kvar vid det gamla. Rudolf Kempe hörde dit. Det fanns andra också.

– Jag har konsekvent hållit mig till denna uppställning sedan 1995, säger Herbert Blomstedt. Min efterföljare i Leipzig, Riccardo Chailly, håller sig också till den liksom andra dirigenter.

Kenneth M Linton

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s