Årets första Fikastråk – musik av Dan Evmark, John Cage och Johannes Brahms

Dan Evmark, piano, Ann Ejkjär Gustafsson, flöjt, Paula Gustafsson Apola, cello, och Mårten Larsson, oboe, spelar musik ur Silent Moves av Dan Evmark. Foto: Kenneth M Linton.

Dan Evmark, piano, Ann Ejkjär Gustafsson, flöjt, Paula Gustafsson Apola, cello, och Mårten Larsson, oboe, spelar musik ur Silent Moves av Dan Evmark. Foto: Kenneth M Linton.

Årets första fikastråk bjöd musik från tre sekler och arbetade sig bakåt i tiden. Nyskriven musik av Dan Evmark följdes av ett verka av John Cage. Sist spelades Brahms klarinettrio opus 114.

För några år sedan började Dan Evmark och Paula Gustafsson Apola ett samarbete som ledde till skivan Silent Dreams. Det är lyrisk musik, med ett inslag av folkton och nordisk melankoli. På skivan medverkade också andra musiker ur GSO. Skivan blev månaden skiva 2009 på Naxos och gav blodad tand. I höstas kom uppföljaren, Silent Moves.

På den nya cdn medverkar utom Dan Evmark och Paula Gustafsson Apola också Ann Elkjär Gustafsson på flöjt och Mårten Larsson på oboe. Det var dessa fyra som inledde konserten på lördagens fikastråk. (På cdn spelar också en stråkensemble från GSO.)

De framförde fem stycken ur Silent moves och som extranummer ett stycke från Silent Drams.

Hans Hernqvist, Erik Risberg, Maja Risberg, Fredrik Björlin och Martin Ödlund spelade John Cage. Foto: Kenneth M Linton.

Hans Hernqvist, Erik Risberg, Maja Risberg, Fredrik Björlin och Martin Ödlund spelade John Cage. Foto: Kenneth M Linton.

John Cage
Slagverkaren Fredrik Björlin introducerade John Cages ’Credo in US’ från 1942. Cage (1912-1992) var fascinerad av alla ljud och prövade ständigt nya klanger och ljud. För honom var praktiskt taget allt musik, brödrosten som snäpper upp brödskivan eller ljudet från gatan. Allt kunde bli instrument. Slumpen var också viktig.

Tillsammans med Hans Hernqvist, Martin Ödlund och Erik Risberg spelade kvartetten verket som är skrivet för piano, en blandning av slagverk med bl.a. plåtburkar, bandspelare och radio. I synnerhet den sista stod för slumpen – John Cage föreskriver att det skall komma ljud från en pågående sändning, dock inte nyhetssändning. Vad som kommer ut ur högtalarna vet man alltså inte i förväg!

Erik hade hjälp av Maja Risberg som notvändare och att lägga dämpande föremål på strängarna. Det är delvis föreskrivet i noterna, men Erik hade instruerat Maja att lägga på något om det började låta för tråkigt. Ett slumpartat inslag, med andra ord.

Slumpen spelade också Hans Hernqvist ett spratt. Vid ett tillfälle tappade han en trumstock, men som han sa efteråt med ett stort leende:

– Det var helt i John Cages anda!

Daniel Lindén, Henrik Nordqvist och Petra Lundin tackar för applåder. Foto: Kenneth M Linton.

Daniel Lindén, Henrik Nordqvist och Petra Lundin tackar för applåder. Foto: Kenneth M Linton.

Johannes Brahms
Fikastråket avslutades med att Henrik Nordqvist, klarinett, och Petra Lundin, cello, tillsammans med Daniel Linden framförde Johannes Brahms Klarinettrio i a-moll från 1891.

Fikastråket bjöd en fin blandning av olika musikstilar och togs som alltid väl emot av publiken.

Yngst i Fikastråkspubliken var prinsessan Olga, dotter till Ann Elkjär Gustafsson. Foto: Kenneth M Linton.

Yngst i Fikastråkspubliken var prinsessan Olga, dotter till Ann Elkjär Gustafsson. Foto: Kenneth M Linton.


Nästa Fikastråk är lördagen den 26 februari.

Kenneth M Linton

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s